Pommerns segel

 

Pommerns rigg med segel

Pommern och hennes master med råsegel

Pommern är en fyrmastad bark, vilket innebär att hon har fyra master:

1. Fockmast (längst fram)

2. Stormast

3. Mizzenmast (tredje masten)

4. Jiggmast eller mesanmast (aktersta masten)

de tre främsta masterna – fock, stormast och mizzenmast – sattes råsegel, alltså de stora fyrkantiga seglen som hänger tvärs över fartyget. Den aktersta masten (jiggmast) hade istället snedsegel, typiskt för barkrigg.

Vad är ett råsegel?

  • Ett råsegel är ett fyrkantigt segel som hänger från en horisontell bom (rå) tvärs över masten.
  • Det är optimerat för medvind – seglet fångar vinden bakifrån och driver fartyget framåt.
  • Råsegel är stora och kraftfulla, men kräver mycket arbete att hantera – särskilt att brassa (vrida) dem när vinden ändras.

Vad kallas bommarna som seglen hänger på?

  • De horisontella bommarna kallas råor (singular: ).
  • Varje råsegel hänger från en , som är fäst tvärs över masten.
  • Råorna är namngivna efter sin placering:
    • Undre rå – längst ner
    • Toppgarns- eller toppråor – högre upp
    • Royalrå – allra högst upp (Pommern saknade dessa, vilket gör henne till en "bald-headed barque")

På stormasten finns:

  • Undre storsegel (hängde från undre rån)
  • Stortoppsegel (från topprån)
  • Stortoppgarnssegel (från toppgarnrån)

Alla dessa är råsegel, och varje segel har sin egen råa som det är fäst vid.
Det innebär
 totalt 15 råsegel med en yta på 3 420 m² vid normal segling. 

Det största seglet ombord var sannolikt undre storseglet på stormasten. Ett sådant segel kunde väga uppemot 400–500 kg, beroende på material och förstärkningar. Seglen var gjorda av kraftig segelduk, ofta hampabaserad, vilket bidrog till den höga vikten.
Att hantera dessa segel krävde samarbete och skicklighet – det var inte ovanligt att hela besättningen behövde hjälpa till vid sättning eller bärgning.
De stora seglen  förvaras i det så kallade segelschappet, som ligger bland befälsutrymmena längst akterut i fartyget. Det är alltså på väderdäck, det översta däcket, där även mycket av segelhanteringen sker och där utrustning som brassvinschar och fallvinschar finns.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Värnamovisan

Donaukanalen och 'Den tredje mannen', koleraepidemin och den underjordiska Wientalkanalen

Kapellet vid Storforsen