Malmbrytningen i Kirunagruvan
Jag ville veta hur järnmalmen i gruvan blir till en färdig produkt, vilken LKAB säljer. Således ställde jag frågor till i huvudsak ChatGPT (AI).
Den blå texten 'Brytningen av järnmalm ...' är en klickbar länk till den sida, där informationen har hämtats - alltså en källhänvisning. Jag kan inte kontrollera sanningshalten.
Jag frågade:
När började man bryta järnmalm i
Kirunagruvan och hur länge var den ett dagbrott ?
Copilot svarade:
Brytningen av järnmalm i Kirunagruvan började år 18981.
Järngruvan i Kiruna, specifikt i Kiirunavaara, var ett
dagbrott fram till 19621. Efter
detta övergick man till underjordsbrytning på grund av att gropen blev för stor
och kanterna för branta1.
Hur stor är gruvan?
Copilot svarade:
Kirunagruvan är världens största underjordiska järnmalmsgruva. Malmkroppen
är över fyra kilometer lång, mellan 80 och 120 meter bred, och har ett okänt
djup12. Brytningen
sker idag på nivåer ner till 1365 meter2.
Vad menas med ortdrivning respektive
rasborrning?ChatGPT svarade:
Ortdrivning och rasborrning
är två viktiga processer inom gruvbrytning, särskilt i underjordsgruvor som
LKAB-s gruva i Kiruna:
1. Ortdrivning:
o Ortdrivning
är processen att skapa tunnlar (kallade orter) inne i berget för att komma åt
malmkroppen. Dessa tunnlar fungerar som transportvägar för att kunna nå och
bryta malmen, och för att föra in maskiner, arbetare och utrustning.
o Orterna
är också nödvändiga för att ventilera och pumpa ut vatten ur gruvan. Tunnlarna
drivs genom att man spränger och gräver sig fram genom berget.
o Ortdrivning
sker kontinuerligt i gruvor för att möjliggöra fortsatt brytning på nya nivåer
när malmen bryts ut längre ner eller i andra delar av malmkroppen.
2. Rasborrning:
o Rasborrning
är en metod som används för att bryta loss malmen från malmkroppen. Det innebär
att man borrar långa vertikala eller lutande borrhål från en högre nivå i
gruvan ner till en lägre nivå. Genom dessa hål spränger man malmen så att den
rasar ner till en lägre nivå, där den samlas upp för vidare transport och
bearbetning.
o Rasborrning
är en effektiv metod för att bryta stora mängder malm på djupet och används i
många underjordsgruvor, inklusive LKAB-s gruva i Kiruna. Denna metod möjliggör
brytning av malmen på ett kontrollerat sätt samtidigt som risken för stora ras
minskas.
Sammanfattningsvis kan man säga att ortdrivning skapar de tunnlar som behövs för gruvans infrastruktur, medan rasborrning är en specifik metod för att bryta och transportera malmen.
Hur många hål kan borras samtidigt med
ett rasborrningsaggregat? Hur sker borrningen?
ChatGPT svarade:
Vid rasborrning används specialiserade rasborrningsaggregat
(även kallade borriggar) som kan borra flera hål samtidigt. Ett modernt
rasborrningsaggregat kan ofta borra 4 till 6 hål samtidigt, beroende på
riggens design och storlek. I vissa fall kan det finnas ännu fler borrar,
beroende på vilken typ av rigg och hur stor malmkroppen är.
Hur sker borrningen vid rasborrning?
1. Borriggens
positionering:
o Borriggen
placeras i en ort ovanför det område där malmen ska brytas. Den ställs in och
förankras för att borra vertikalt eller lutande hål genom malmkroppen.
2. Borrning
av långa hål:
o Borrarna
på rasborrningsaggregatet borrar långa, djupa hål (kan vara hundratals meter
långa) ned i malmkroppen. Hålen brukar vara mellan 5 och 15 meter från varandra
beroende på malmkroppens egenskaper och brytningsplanen.
o Borrningen
sker med hjälp av hydrauliskt drivna borrar som är utformade för att tränga
igenom både malmen och det omgivande berget. Maskinen borrar sig successivt
nedåt med precision för att få rätt djup och hålavstånd.
3. Laddning
och sprängning:
o När
hålen är färdigborrade laddas de med sprängmedel. Sprängningen sker sedan
kontrollerat för att bryta loss malmen från berget.
o Efter
sprängning rasar malmen ner till en lägre nivå i gruvan (ofta kallad en
rasmila) där den kan samlas upp och transporteras vidare.
4. Upprepad
process:
o Denna
process upprepas kontinuerligt för att bryta ut nya områden av malmkroppen, där
riggen flyttas till nya orter för att borra fler hål.
Sammanfattningsvis kan ett rasborrningsaggregat borra flera hål samtidigt och spelar en central roll i att skapa de spränghål som gör att malmen kan brytas effektivt.
Vilket sprängmedel används? Hur och när sker
sedan sprängningen?
ChatGPT svarade:
Vid rasborrning i LKAB-s gruvor, som i Kiruna, används i
regel moderna och säkra sprängmedel som är optimerade för underjordsbrytning.
Det vanligaste sprängmedlet är ANFO (ammoniumnitrat/fuel oil), ibland i
kombination med andra explosiva ämnen, beroende på sprängningens specifika
krav. Emulsionssprängmedel används också, vilket är mer stabilt och
säkert att hantera än traditionella dynamitsprängmedel.
Vanliga sprängmedel i gruvbrytning:
1. ANFO:
o ANFO
är en blandning av ammoniumnitrat (som oxidationsmedel) och dieselolja (som
bränsle). Det är ett billigt, säkert och effektivt sprängmedel som används
brett i gruvindustrin.
2. Emulsionssprängmedel:
o Dessa
sprängmedel består av en vattenhaltig lösning med ammoniumnitrat som är
emulgerat med bränsle och andra tillsatser. De är säkrare att transportera och
hantera eftersom de blir sprängkänsliga först när de laddas och initieras.
Hur laddas och sprängs malmen?
1. Laddning:
o När
borrhålen är färdigborrade fylls de med sprängmedel. Hålen laddas med rätt
mängd sprängmedel beroende på djupet och volymen av malmen som ska brytas.
o Tändmedel,
såsom elektriska eller elektroniska sprängkapslar (detonator), placeras också i
hålen för att säkerställa en exakt och kontrollerad tändning av sprängmedlet.
2. Sprängsekvens
och tändning:
o Sprängningen
sker oftast i en noggrant planerad sekvens, där sprängkapslarna utlöses i en
förutbestämd ordning. Detta gör att malmen bryts på ett kontrollerat sätt,
vilket minskar risken för stora ras och skador på infrastrukturen.
o Tändningen
sker ofta på ett fördröjt sätt, där sprängmedlen i olika borrhål
detoneras med korta intervaller (bråkdelen av sekunder) för att optimera
sprängeffekten och maximera mängden bruten malm.
3. Tidpunkten
för sprängning:
o Sprängningen
sker normalt vid tider när personalen inte befinner sig nära brytningsområdet,
ofta under skiftbyten eller på natten för att minimera risker och
störningar.
o Innan
sprängningen sker avlägsnas all personal från det berörda området, och
säkerhetsrutiner följs för att skydda både arbetare och utrustning.
4. Efter
sprängningen:
o Efter
sprängningen rasar malmen ner till uppsamlingsnivåer under brytningsområdet
(ofta kallade rasmilor). Här lastas malmen upp med stora lastmaskiner
eller transporteras vidare till krossar och anrikningsverk.
Sammanfattningsvis används ANFO och emulsionssprängmedel vid rasborrning, och sprängningen sker vid förutbestämda tider, ofta under icke-produktiva tider som skiftbyten, för att säkerställa säkerheten och effektiviteten i brytningsprocessen.
Vad händer sedan med den nedsprängda malmen?ChatGPT svarade:
Efter att malmen (rasmalm) har sprängts loss vid rasborrning,
följer en välorganiserad process för att transportera och bearbeta den
nedsprängda malmen. Här är stegen som sker efter sprängningen:
1. Uppsamling av malm
- När
malmen sprängs loss rasar den ner genom de borrade hålen till en rasmila
(också kallad rasbinge eller rasficka), där den samlas upp på en lägre
nivå i gruvan.
- Den
nedsprängda malmen lastas sedan upp med hjälp av stora lastmaskiner
(så kallade LHD-maskiner, som står för Load-Haul-Dump). Dessa maskiner är
designade för att arbeta i trånga gruvutrymmen och har hög lastkapacitet.
2. Transport till krossstation
- Efter
att malmen har lastats upp transporteras den till en krossstation
inne i gruvan. Vid krossstationen krossas malmen till mindre bitar för att
underlätta vidare hantering.
- I
LKAB-s gruva i Kiruna används ofta stora primärkrossar som bryter ner
malmen till mindre fragment, vanligtvis mellan 10–30 cm i diameter.
3. Transport till ovan jord via malmbanan
- Efter
att malmen har krossats transporteras den vidare till gruvans centrala
transportsystem. I Kiruna används ett underjordiskt järnvägssystem
för att transportera malmen till en hiss, kallad skip, som
transporterar malmen upp till markytan.
- Skipsystemet
kan lyfta tusentals ton malm per dag upp från djupa nivåer i gruvan.
4. Anrikningsprocessen
- När
malmen når markytan förs den till ett anrikningsverk, där
järnmalmen separeras från andra bergarter och mineraler. Den första delen
av processen är att malmen krossas och mals ytterligare för att få fram
ett järnmalmskoncentrat.
- Efter
malning sker anrikningen med hjälp av magnetisk separation och
andra metoder. Eftersom LKAB bryter främst magnetitmalm, används starka
magneter för att dra ut järnmalmskoncentratet från den krossade malmen.
- Det
som blir kvar efter anrikningen kallas för slig, som kan bearbetas
vidare eller omvandlas till järnmalmspellets.
5. Pelletstillverkning (förädling)
- Järnmalmssligen
går vidare till pelletiseringsanläggningen, där den omvandlas till
små kulor, så kallade pellets. Under pelletstillverkningen blandas
sligen med bindemedel och formas till små kulor som sedan värmebehandlas i
en roterande ugn för att bli hårda och hållfasta.
- Järnmalmspelletsen
är den slutprodukt som LKAB främst levererar till stålverk runt om i
världen.
6. Transport till slutkund
- De
färdiga pellets lastas på tåg och transporteras till hamnarna i
Luleå och Narvik, varifrån de skeppas vidare till internationella kunder
inom stålindustrin.
- Större
delen av LKAB-s malm exporteras, och stålverk använder pelletsen som
råmaterial för att smälta och tillverka stål.
Sammanfattningsvis genomgår den nedsprängda malmen en
process av lastning, krossning, transport, anrikning och pelletisering innan
den skickas vidare till kunder inom stålindustrin. Det är en effektiv och
högautomatiserad kedja som förvandlar råmalmen till en högförädlad slutprodukt.
Finns det några uppgifter om hur många ton
som dagligen transporteras till Narvik respektive Luleå?
ChatGPT svarade:
Ja, det finns uppgifter om hur mycket järnmalmsprodukter
som dagligen transporteras från LKAB-s gruva i Kiruna till Narvik och Luleå. LKAB-s järnmalmsprodukter, främst järnmalmspellets,
transporteras i stora volymer med tåg till dessa hamnar.
Transport till Narvik:
- Narvik
är den största och viktigaste utskeppningshamnen för LKAB, och merparten
av produktionen från Kiruna skickas dit.
- Dagligen
transporteras cirka 30-35 tågset, där varje tåg kan frakta upp till
6 800 ton järnmalmsprodukter. Detta innebär att runt 200 000-240
000 ton järnmalm kan transporteras till Narvik per dygn.
Transport till Luleå:
- Transporterna
till Luleå är mindre jämfört med Narvik, men ändå betydande. Luleå
används främst för att förse kunder i Europa och närmare marknader med
pellets.
- Till
Luleå transporteras dagligen runt 4-5 tågset, vilket motsvarar
ungefär 25 000-30 000 ton per dag.
Sammanfattningsvis transporterar LKAB från Kiruna dagligen runt 200 000-240 000 ton järnmalm till Narvik och cirka 25 000-30 000 ton till Luleå. Detta är en del av LKAB-s omfattande logistiknätverk som säkerställer att produkterna når kunder över hela världen.
Hur många anställda har LKAB i Kiruna?
ChatGPT svarade:
LKAB har cirka 4 000 anställda totalt, men i Kiruna har
företaget omkring 2 000 anställda. Denna personalstyrka inkluderar arbetare i
gruvan, anrikningsverken och andra verksamheter som stöder driften i
Kirunaområdet.
Hur många kilometer väg finns det i
Kirunagruvan?Copilot:
Kirunagruvan
har ett omfattande vägnät under jord som sträcker sig mellan 80 och 90
mil (800-900 kilometer)1.
Detta vägnät är nödvändigt för att transportera malm och material inom gruvan,
som är en av världens största och modernaste underjordiska järnmalmsgruvor.
Vad heter gruvbolaget i Kiruna?
ChatGPT svarade:
Gruvbolaget i Kiruna heter LKAB, vilket står för Luossavaara-Kiirunavaara
Aktiebolag. Det är ett statligt ägt företag och en av världens ledande
leverantörer av järnmalmspellets. LKAB har bedrivit gruvdrift i Kiruna i över
100 år och är en central del av stadens ekonomi och utveckling. Det är också på
grund av deras gruvverksamhet som den pågående stadsflytten i Kiruna genomförs.
Vad
betyder Luossavaara?
ChatGPT svarade:
Luossavaara är namnet på ett
fjäll nära Kiruna, och det kommer från det samiska språket. Namnet Luossavaara
betyder "Laxberget", där "luossa" betyder lax
och "vaara" betyder berg eller fjäll på
nordsamiska. Luossavaara var tidigare en plats för gruvdrift, men den
verksamheten har sedan länge upphört. Fjället har dock kvar sitt namn och är
fortfarande en viktig del av Kirunas geografiska och historiska landskap.
Är alla de stora maskinerna i Kirunagruvan
svensktillverkade?
ChatGPT svarade:
Inte alla stora maskiner i Kirunagruvan är
svensktillverkade, även om vissa svenska företag har en betydande närvaro.
Kirunagruvan, som drivs av LKAB, använder en kombination av svensk och
internationell teknologi för att driva sin högteknologiska verksamhet. Här är
en översikt:
1. Svenska
tillverkare:
o Sandvik och
Epiroc (tidigare Atlas Copco) är två stora svenska företag som
tillverkar maskiner för gruvindustrin. De levererar allt från borriggar och
lastmaskiner till ventilationssystem och annan gruvutrustning som används i
Kiruna. Både Sandvik och Epiroc är världsledande inom gruvteknik och har spelat
en viktig roll i att förse LKAB med utrustning för underjordisk gruvdrift.
o Maskiner
från dessa företag är ofta automatiserade eller fjärrstyrda för att optimera
säkerheten och effektiviteten i gruvan.
2. Internationella
tillverkare:
o Utöver
svenska maskiner används även maskiner från internationella tillverkare. Caterpillar
(USA), Komatsu (Japan), och Liebherr (Tyskland) är exempel på
företag som levererar tunga maskiner som gruvtruckar och hjullastare till
Kirunagruvan.
o Dessa
internationella aktörer bidrar med teknik som är väl beprövad i globala
gruvdriftsmiljöer och används för specifika ändamål där deras expertis är
ledande.
3. Automation
och digitalisering: Kirunagruvan är känd för sin höga grad av
automatisering och digitalisering. LKAB samarbetar med både svenska och
internationella teknikföretag för att utveckla autonoma system som styr
gruvdriftens maskiner och processer.
Så även om många av de maskiner som används i
Kirunagruvan är svensktillverkade, särskilt från företag som Sandvik och
Epiroc, kommer även en betydande del av utrustningen från internationella
aktörer.
Har krigshärdarna i Europa och Mellanöstern
påverkat den svenska exporten av pellets?
ChatGPT svarade:
Det har inte rapporterats några stora negativa effekter
på exporten av pellets till följd av krigshärdarna i Europa
eller Mellanöstern, men krig och geopolitisk osäkerhet kan ändå ha påverkan på
indirekta sätt:
1. Efterfrågan från stålindustrin – Europas stålindustri har upplevt perioder av osäkerhet, särskilt under och efter pandemin, samt i samband med kriget i Ukraina. Eftersom stålindustrin är LKAB-s största kundbas, kan osäkerheter inom industrin påverka efterfrågan på järnmalmsprodukter. Dock har behovet av stål fortsatt varit högt i stora delar av världen, vilket har hjälpt till att hålla efterfrågan på järnmalm stabil.
2. Logistiska
och energirelaterade utmaningar – Kriget i Ukraina har
skapat energikris i Europa, vilket har påverkat energipriser och produktion i
många branscher, inklusive stålindustrin. Även om det inte direkt har drabbat
LKAB, kan höga energikostnader för kunder i Europa påverka deras produktionstakt
och efterfrågan på pellets.
3. Störningar
i transportkedjor – Geopolitiska spänningar kan potentiellt
påverka sjöfraktsvägar och logistikkedjor. Hittills har LKAB dock upprätthållit
sin export tack vare effektiva transportkanaler genom Narvik och Luleå.
Sammanfattningsvis är LKAB en central aktör för Sveriges
ekonomi och spelar en nyckelroll inom både gruv- och stålindustrin. Även om
krigshärdarna i Europa och Mellanöstern har skapat osäkerheter globalt, har
LKAB hittills hanterat dessa utmaningar väl och fortsätter vara en stark
exportör.
Kommentarer
Skicka en kommentar