Malmbrytníngen i Kirunagruvan
Malmbrytningen i Kirunagruvan
Så här minns jag Kirunavaara, när jag var här för många år sedan.Jag ville veta hur järnmalmen i gruvan blir
till en färdig produkt, vilken LKAB säljer. Således ställde jag frågor till i
huvudsak ChatGPT (AI).Den blå texten 'Brytningen av
järnmalm ...' är en klickbar länk till den sida, där
informationen har hämtats - alltså en källhänvisning. Jag kan inte kontrollera
sanningshalten.
Jag frågade:
När började man bryta järnmalm i Kirunagruvan och hur
länge var den ett dagbrott ?
Copilot svarade:
Brytningen
av järnmalm i Kirunagruvan började år 18981.
Järngruvan
i Kiruna, specifikt i Kiirunavaara, var ett dagbrott fram till 19621.
Efter
detta övergick man till underjordsbrytning på grund av att gropen blev för stor
och kanterna för branta1.
Hur stor är gruvan?
Copilot
svarade:
Kirunagruvan är världens största underjordiska järnmalmsgruva. Malmkroppen
är över fyra kilometer lång, mellan 80 och 120 meter bred, och har ett okänt
djup12. Brytningen
sker idag på nivåer ner till 1365 meter2.
Vad menas med ortdrivning respektive
rasborrning?
ChatGPT
svarade:
Ortdrivning och rasborrning är två viktiga
processer inom gruvbrytning, särskilt i underjordsgruvor som LKAB-s gruva i
Kiruna:
1.Ortdrivning:
Ortdrivning är processen att skapa tunnlar (kallade
orter) inne i berget för att komma åt malmkroppen. Dessa tunnlar fungerar som
transportvägar för att kunna nå och bryta malmen, och för att föra in maskiner,
arbetare och utrustning.
Orterna är också nödvändiga för att ventilera och pumpa
ut vatten ur gruvan. Tunnlarna drivs genom att man spränger och gräver sig fram
genom berget.
Ortdrivning sker kontinuerligt i gruvor för att
möjliggöra fortsatt brytning på nya nivåer när malmen bryts ut längre ner eller
i andra delar av malmkroppen.
2. Rasborrning:
Rasborrning är en metod som används för att bryta loss
malmen från malmkroppen. Det innebär att man borrar långa vertikala eller
lutande borrhål från en högre nivå i gruvan ner till en lägre nivå. Genom dessa
hål spränger man malmen så att den rasar ner till en lägre nivå, där den samlas
upp för vidare transport och bearbetning.
Rasborrning är en effektiv metod för att bryta stora
mängder malm på djupet och används i många underjordsgruvor, inklusive LKAB-s
gruva i Kiruna. Denna metod möjliggör brytning av malmen på ett kontrollerat
sätt samtidigt som risken för stora ras minskas.
Sammanfattningsvis kan man säga att ortdrivning skapar de
tunnlar som behövs för gruvans infrastruktur, medan rasborrning är en specifik
metod för att bryta och transportera malmen.
Hur många hål kan borras samtidigt med ett
rasborrningsaggregat? Hur sker borrningen?
ChatGPT
svarade:
Vid rasborrning används specialiserade rasborrningsaggregat (även
kallade borriggar) som kan borra flera hål samtidigt. Ett modernt
rasborrningsaggregat kan ofta borra 4 till 6 hål samtidigt,
beroende på riggens design och storlek. I vissa fall kan det finnas ännu fler
borrar, beroende på vilken typ av rigg och hur stor malmkroppen är.
Hur sker borrningen vid rasborrning?
Borriggen placeras i en ort ovanför det område där malmen
ska brytas. Den ställs in och förankras för att borra vertikalt eller lutande
hål genom malmkroppen.
2. Borrning av långa hål:
Borrarna på rasborrningsaggregatet borrar långa, djupa
hål (kan vara hundratals meter långa) ned i malmkroppen. Hålen brukar vara
mellan 5 och 15 meter från varandra beroende på malmkroppens egenskaper och
brytningsplanen.
Borrningen sker med hjälp av hydrauliskt drivna borrar
som är utformade för att tränga igenom både malmen och det omgivande berget.
Maskinen borrar sig successivt nedåt med precision för att få rätt djup och
hålavstånd.
3. Laddning och sprängning:
När hålen är färdigborrade laddas de med sprängmedel.
Sprängningen sker sedan kontrollerat för att bryta loss malmen från berget.
Efter sprängning rasar malmen ner till en lägre nivå i
gruvan (ofta kallad en rasmila) där den kan samlas upp och transporteras
vidare.
4. Upprepad process:
Denna process upprepas kontinuerligt för att bryta ut nya
områden av malmkroppen, där riggen flyttas till nya orter för att borra fler
hål.
Sammanfattningsvis kan ett rasborrningsaggregat borra
flera hål samtidigt och spelar en central roll i att skapa de spränghål som gör
att malmen kan brytas effektivt.
Vilket sprängmedel används? Hur och när sker
sedan sprängningen?
ChatGPT svarade:
Vid
rasborrning i LKAB-s gruvor, som i Kiruna, används i regel moderna och säkra
sprängmedel som är optimerade för underjordsbrytning. Det vanligaste
sprängmedlet är ANFO (ammoniumnitrat/fuel oil), ibland i
kombination med andra explosiva ämnen, beroende på sprängningens specifika
krav. Emulsionssprängmedel används också, vilket är mer
stabilt och säkert att hantera än traditionella dynamitsprängmedel.
Vanliga sprängmedel i gruvbrytning:
1. ANFO:
ANFO är en blandning av ammoniumnitrat (som
oxidationsmedel) och dieselolja (som bränsle). Det är ett billigt, säkert och
effektivt sprängmedel som används brett i gruvindustrin.
2. Emulsionssprängmedel:
Dessa sprängmedel består av en vattenhaltig lösning med
ammoniumnitrat som är emulgerat med bränsle och andra tillsatser. De är säkrare
att transportera och hantera eftersom de blir sprängkänsliga först när de
laddas och initieras.
Hur laddas och sprängs malmen?
1. Laddning:
När borrhålen är färdigborrade fylls de med sprängmedel.
Hålen laddas med rätt mängd sprängmedel beroende på djupet och volymen av
malmen som ska brytas.
Tändmedel, såsom elektriska
eller elektroniska sprängkapslar (detonator), placeras också i hålen för att
säkerställa en exakt och kontrollerad tändning av sprängmedlet.
2. Sprängsekvens och tändning:
Sprängningen sker oftast i en noggrant planerad sekvens,
där sprängkapslarna utlöses i en förutbestämd ordning. Detta gör att malmen
bryts på ett kontrollerat sätt, vilket minskar risken för stora ras och skador
på infrastrukturen.
Tändningen sker ofta på ett fördröjt sätt,
där sprängmedlen i olika borrhål detoneras med korta intervaller (bråkdelen av
sekunder) för att optimera sprängeffekten och maximera mängden bruten malm.
3. Tidpunkten för sprängning:
Sprängningen sker normalt vid tider när personalen inte
befinner sig nära brytningsområdet, ofta under skiftbyten eller
på natten för att minimera risker och störningar.
Innan sprängningen sker avlägsnas all personal från det
berörda området, och säkerhetsrutiner följs för att skydda både arbetare och
utrustning.
4. Efter sprängningen:
Efter sprängningen rasar malmen ner till
uppsamlingsnivåer under brytningsområdet (ofta kallade rasmilor).
Här lastas malmen upp med stora lastmaskiner eller transporteras vidare till
krossar och anrikningsverk.
Sammanfattningsvis används ANFO och emulsionssprängmedel
vid rasborrning, och sprängningen sker vid förutbestämda tider, ofta under
icke-produktiva tider som skiftbyten, för att säkerställa säkerheten och
effektiviteten i brytningsprocessen.
Vad händer sedan med den nedsprängda malmen?
ChatGPT svarade:
Efter att malmen (rasmalm) har sprängts loss vid rasborrning, följer en
välorganiserad process för att transportera och bearbeta den nedsprängda
malmen. Här är stegen som sker efter sprängningen:
1. Uppsamling av malm
- När
malmen sprängs loss rasar den ner genom de borrade hålen till en rasmila (också
kallad rasbinge eller rasficka), där den samlas upp på en lägre nivå i
gruvan.
- Den
nedsprängda malmen lastas sedan upp med hjälp av stora lastmaskiner (så
kallade LHD-maskiner, som står för Load-Haul-Dump). Dessa maskiner är
designade för att arbeta i trånga gruvutrymmen och har hög lastkapacitet.
2. Transport till krossstation
- Efter
att malmen har lastats upp transporteras den till en krossstation inne
i gruvan. Vid krossstationen krossas malmen till mindre bitar för att
underlätta vidare hantering.
- I
LKAB-s gruva i Kiruna används ofta stora primärkrossar som bryter ner
malmen till mindre fragment, vanligtvis mellan 10–30 cm i diameter.
3. Transport till ovan jord via malmbanan
- Efter
att malmen har krossats transporteras den vidare till gruvans centrala
transportsystem. I Kiruna används ett underjordiskt järnvägssystem för
att transportera malmen till en hiss, kallad skip, som
transporterar malmen upp till markytan.
- Skipsystemet
kan lyfta tusentals ton malm per dag upp från djupa nivåer i gruvan.
4. Anrikningsprocessen
- När
malmen når markytan förs den till ett anrikningsverk, där
järnmalmen separeras från andra bergarter och mineraler. Den första delen
av processen är att malmen krossas och mals ytterligare för att få fram
ett järnmalmskoncentrat.
- Efter
malning sker anrikningen med hjälp av magnetisk separation och
andra metoder. Eftersom LKAB bryter främst magnetitmalm, används starka
magneter för att dra ut järnmalmskoncentratet från den krossade malmen.
- Det
som blir kvar efter anrikningen kallas för slig, som kan
bearbetas vidare eller omvandlas till järnmalmspellets.
5. Pelletstillverkning (förädling)
- Järnmalmssligen
går vidare till pelletiseringsanläggningen, där den omvandlas
till små kulor, så kallade pellets. Under
pelletstillverkningen blandas sligen med bindemedel och formas till små
kulor som sedan värmebehandlas i en roterande ugn för att bli hårda och
hållfasta.
- Järnmalmspelletsen
är den slutprodukt som LKAB främst levererar till stålverk runt om i
världen.
6. Transport till slutkund
- De
färdiga pellets lastas på tåg och transporteras till
hamnarna i Luleå och Narvik, varifrån de skeppas vidare till
internationella kunder inom stålindustrin.
- Större
delen av LKAB-s malm exporteras, och stålverk använder pelletsen som
råmaterial för att smälta och tillverka stål.
Sammanfattningsvis genomgår den nedsprängda malmen en
process av lastning, krossning, transport, anrikning och pelletisering innan
den skickas vidare till kunder inom stålindustrin. Det är en effektiv och
högautomatiserad kedja som förvandlar råmalmen till en högförädlad slutprodukt.
Finns det några uppgifter om hur många ton
som dagligen transporteras till Narvik respektive Luleå?
ChatGPT
svarade:
Ja, det finns uppgifter om hur mycket järnmalmsprodukter som dagligen
transporteras från LKAB-s gruva i Kiruna till Narvik och Luleå.
LKAB-s järnmalmsprodukter, främst järnmalmspellets, transporteras i stora
volymer med tåg till dessa hamnar.
Transport till Narvik:
- Narvik är
den största och viktigaste utskeppningshamnen för LKAB, och merparten av
produktionen från Kiruna skickas dit.
- Dagligen
transporteras cirka 30-35 tågset, där varje tåg kan frakta upp
till 6 800 ton järnmalmsprodukter. Detta innebär att
runt 200 000-240 000 ton järnmalm kan transporteras till
Narvik per dygn.
Transport till Luleå:
- Transporterna
till Luleå är mindre jämfört med Narvik, men ändå
betydande. Luleå används främst för att förse kunder i Europa och närmare
marknader med pellets.
- Till
Luleå transporteras dagligen runt 4-5 tågset, vilket motsvarar
ungefär 25 000-30 000 ton per dag.
Sammanfattningsvis transporterar LKAB från Kiruna
dagligen runt 200 000-240 000 ton järnmalm till Narvik och
cirka 25 000-30 000 ton till Luleå. Detta är en del av
LKAB-s omfattande logistiknätverk som säkerställer att produkterna når
kunder över hela världen.
Hur många anställda har LKAB i Kiruna?
ChatGPT
svarade:
LKAB har cirka 4 000 anställda totalt, men i Kiruna har företaget omkring 2 000
anställda. Denna personalstyrka inkluderar arbetare i gruvan, anrikningsverken
och andra verksamheter som stöder driften i Kirunaområdet.
Hur många kilometer väg finns det i
Kirunagruvan?Copilot:
Kirunagruvan har ett omfattande vägnät under jord som sträcker
sig mellan 80 och 90 mil (800-900 kilometer)1.
Detta vägnät är nödvändigt för att transportera malm och material inom gruvan,
som är en av världens största och modernaste underjordiska järnmalmsgruvor.
Vad heter gruvbolaget i Kiruna?
ChatGPT
svarade:
Gruvbolaget i Kiruna heter LKAB, vilket står för Luossavaara-Kiirunavaara
Aktiebolag. Det är ett statligt ägt företag och en av världens ledande
leverantörer av järnmalmspellets. LKAB har bedrivit gruvdrift i Kiruna i över
100 år och är en central del av stadens ekonomi och utveckling. Det är också på
grund av deras gruvverksamhet som den pågående stadsflytten i Kiruna genomförs.
Vad betyder Luossavaara?
ChatGPT
svarade:
Luossavaara är namnet på ett fjäll nära Kiruna, och det kommer från
det samiska språket. Namnet Luossavaara betyder
"Laxberget", där "luossa" betyder lax och "vaara" betyder berg eller fjäll på
nordsamiska. Luossavaara var tidigare en plats för gruvdrift, men den
verksamheten har sedan länge upphört. Fjället har dock kvar sitt namn och är
fortfarande en viktig del av Kirunas geografiska och historiska landskap.
Är alla de stora maskinerna i Kirunagruvan
svensktillverkade?
ChatGPT
svarade:
Inte alla stora maskiner i Kirunagruvan är svensktillverkade, även om vissa
svenska företag har en betydande närvaro. Kirunagruvan, som drivs av LKAB,
använder en kombination av svensk och internationell teknologi för att driva
sin högteknologiska verksamhet. Här är en översikt:
1. Svenska tillverkare:
Sandvik och Epiroc (tidigare
Atlas Copco) är två stora svenska företag som tillverkar maskiner för
gruvindustrin. De levererar allt från borriggar och lastmaskiner till
ventilationssystem och annan gruvutrustning som används i Kiruna. Både Sandvik
och Epiroc är världsledande inom gruvteknik och har spelat en viktig roll i att
förse LKAB med utrustning för underjordisk gruvdrift.
Maskiner från dessa företag är ofta automatiserade eller
fjärrstyrda för att optimera säkerheten och effektiviteten i gruvan.
2. Internationella tillverkare:
Utöver svenska maskiner används även maskiner från
internationella tillverkare. Caterpillar (USA), Komatsu (Japan),
och Liebherr (Tyskland) är exempel på företag som levererar
tunga maskiner som gruvtruckar och hjullastare till Kirunagruvan.
Dessa internationella aktörer bidrar med teknik som är
väl beprövad i globala gruvdriftsmiljöer och används för specifika ändamål där
deras expertis är ledande.
3. Automation och digitalisering:
Kirunagruvan är känd för sin höga grad av automatisering och digitalisering.
LKAB samarbetar med både svenska och internationella teknikföretag för att
utveckla autonoma system som styr gruvdriftens maskiner och processer.
Så även om många av de maskiner som används i
Kirunagruvan är svensktillverkade, särskilt från företag som Sandvik och
Epiroc, kommer även en betydande del av utrustningen från internationella
aktörer.
Har krigshärdarna i Europa och Mellanöstern
påverkat den svenska exporten av pellets?
ChatGPT
svarade:
Det har inte rapporterats några stora negativa effekter på exporten
av pellets till följd av krigshärdarna i Europa eller Mellanöstern, men krig
och geopolitisk osäkerhet kan ändå ha påverkan på indirekta sätt:
1. Efterfrågan från stålindustrin –
Europas stålindustri har upplevt perioder av osäkerhet, särskilt under och
efter pandemin, samt i samband med kriget i Ukraina. Eftersom stålindustrin är
LKAB-s största kundbas, kan osäkerheter inom industrin påverka efterfrågan
på järnmalmsprodukter. Dock har behovet av stål fortsatt varit högt i stora
delar av världen, vilket har hjälpt till att hålla efterfrågan på järnmalm
stabil.
2. Logistiska och energirelaterade
utmaningar – Kriget i Ukraina har skapat energikris i Europa, vilket
har påverkat energipriser och produktion i många branscher, inklusive
stålindustrin. Även om det inte direkt har drabbat LKAB, kan höga
energikostnader för kunder i Europa påverka deras produktionstakt och
efterfrågan på pellets.
3. Störningar i transportkedjor –
Geopolitiska spänningar kan potentiellt påverka sjöfraktsvägar och
logistikkedjor. Hittills har LKAB dock upprätthållit sin export tack vare
effektiva transportkanaler genom Narvik och Luleå.
Sammanfattningsvis är LKAB en central aktör för Sveriges
ekonomi och spelar en nyckelroll inom både gruv- och stålindustrin. Även om
krigshärdarna i Europa och Mellanöstern har skapat osäkerheter globalt, har
LKAB hittills hanterat dessa utmaningar väl och fortsätter vara en stark
exportör.
*****
Kommentarer
Skicka en kommentar