Heimlich-manövern

 Heimlich-manövern

Söndagen den 19 november kände jag mig bättre så vi gick till middagen tillsammans. Jag dämpade hostan genom att dricka vatten. När jag ätit färdigt och drack sista vattnet fick jag det i 'vrångstrupen' och började hosta intensivt. Tog stavarna och med servett för munnen och hostande 'rusade' jag med hjälp av Marita ut ur matsalen. Jag fick ingen luft och kunde inte tala. Jag fick panik! Plötsligt tog en man (Lars sjuksköterska från Sundsvall) tag i mig bakifrån. Med armarna om magen pressade han ihop magen just när jag andades ut, för att få fart på utandningsluften. Jättejobbigt. Detta gjorde han flera gånger samtidigt som jag försökte slappna av. Detta hjälpte. Kvällens restaurangvärd kom med en sval våt servett för att svalka min panna. Så småningom kunde jag andas och få luft. Vilken pärs! Tack vare Lars, som kunde Heimlich-manövern, gick det bra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tjurfäktning

Orkidéen Orchis Spitzeli