Konserveringsapparat mod Ä

När jag var barn var jag med när mamma konserverade livsmedel till vintern i en sådan här apparat. Det som sticker upp är en termometer.


Jag frågar den intelligente Bing hur den fungerar?
Den svarar så här, vilket stämmer med mitt minne. Jag har gjort lite förtydliganden.

En gammaldags konserveringsapparat är en apparat som används för att konservera mat genom hermetisk (= lufttät) inkokning. Apparaten består av en gryta (stor kastrull) med lock, burkställ, lockfjädrar (som håller fast glaslocken på glasburkarna under kokningen) och termometer 1.

För att använda apparaten fyller man glasburkarna med mat och placerar dem i burkstället. Sedan fyller man vatten i grytan och sätter på locket. Grytan placeras på spisen och värms upp tills vattnet kokar. När vattnet kokar sänker man ner burkstället i grytan och låter det koka i en viss tid beroende på vad som ska konserveras 2.

Efter kokningen tas burkarna upp ur grytan och placeras på en handduk eller liknande för att svalna. När glasburkarna har svalnat kontrollerar man att de har vakuumförseglats genom att trycka på locket. Om locket inte går att trycka neråt så har det vakuumförseglats korrekt 3.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tjurfäktning

Bernadottesläkten