Posttrafiken över Ålands hav

Posttrafiken över Ålands hav

Postväsendet i Sverige
När Sverige var en stormakt på 1600-talet behövdes ett snabbt och säkert kommunikationsnät mellan kungamakten, förvaltningen, armén och diplomaterna.

Före 1636 fanns endast tillfälliga lösningar: adelsmän och fogdar skickade bud med egna tjänare, eller så anlitades privata postförare.

1636 utfärdade rikskanslern Axel Oxenstierna (Drottning Kristina var då omyndig) den första postordningen.

Då organiserades ett riksomfattande nät av postgårdar med jämna mellanrum längs landsvägarna.

Postbönder ålades skyldighet att hålla häst och ryttare redo. De skulle föra posten till nästa gård inom ett visst antal timmar.

På så vis kunde posten föras genom landet i ett kedjesystem, dag och natt, med hög hastighet för tiden.

Vid denna tid var Finland en del av Sverige.
Den historiska posttrafiken mellan Grisslehamn och Eckerö kallades för postroteväsendet eller mer specifikt postrodden.

🛶 Vad innebar postrodden?

  • Bönder i Grisslehamn och Eckerö var postrotemän, vilket innebar att de hade skyldighet att segla eller ro posten över Ålands hav.
  • Denna skyldighet var en del av ett organiserat system som kallades postroteväsendet, där varje rote (område) ansvarade för en viss sträcka i postgången.
  • Postrodden var aktiv från 1600-talet fram till slutet av 1800-talet, då ångfartyg tog över transporten.

🧊 Vintertidens utmaningar

Under vintern kunde postrotemännen behöva:

  • Dra båtar över isen
  • Navigera genom drivis
  • Använda slädar eller isbåtar när förhållandena tillät

🏅 Minnet lever vidare

Sedan 1974 hålls den årliga Postrodden – en tävling med allmogebåtar mellan Grisslehamn och Eckerö – för att hedra de modiga postrotemännen och deras insatser.

 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Värnamovisan

Donaukanalen och 'Den tredje mannen', koleraepidemin och den underjordiska Wientalkanalen