Sandöbron rasade 1939
Ytterligare uppgifter om broraset 1939
Det är Copilot som svarat på mina frågor.
Göran om behovet av en bro närmare kusten:
Bron över Ångermanälven vid Sandslån, som ligger 2,5 mil uppströms Högakustenbron (klar 1997), stod färdig 1929. Behovet av en bro längre ned mot kusten var stort. Där skedde transporterna över älven med båtar och färjor. Vid Sandö var Ångermanälven som smalast och därför ett lämpligt broläge. Man började bygga i maj 1938.
Berätta om Sandöbrons ras!
Copilot:
Sandöbrons ras inträffade den 31 augusti 1939 och är en av de allvarligaste
arbetsplatsolyckorna i Sveriges historia. Vid denna tidpunkt pågick bygget av
Sandöbron över Ångermanälven, en bro som skulle bli 264 meter lång. Bron byggdes
med en valvformad träkonstruktion som skulle gjutas på land och sedan svängas
ut över älven12.
Katastrofen inträffade klockan 16.40, bara tio minuter efter ett skiftbyte. Man höll på med gjutningen av det västra brospannet, då ett högt brak hördes när gjutformen kollapsade, vilket fick hela konstruktionen att vrida sig och falla ner i älven. Olyckan tog bara några sekunder och resulterade i att 18 arbetare omkom12.
Olyckan fick inte så stor uppmärksamhet i media eftersom andra världskriget bröt ut dagen därpå, den 1 september 19391. Trots detta var hjälparbetet snabbt igång, och olika insamlingar startades för att stödja de drabbade familjerna ekonomiskt
Göran: Det blev att börja om. 1943 invigdes 'den nya' Sandöbron.
Kommentarer
Skicka en kommentar