Järnvägsstationen i Nora mm

 

Järnvägsstationen i Nora

Järnvägsstationen i Nora byggdes år 1856. Nora blev då den första staden i Sverige att få en smalspårig järnväg, och järnvägen var också den första att byggas och drivas helt privat i landet. Denna järnväg, Nora–Ervalla Järnväg (NEJ), gick mellan Nora och Ervalla och var av stor betydelse för stadens utveckling och för transporter i regionen.

Stationen i Nora är en del av detta historiska järnvägsnät och har spelat en central roll i stadens historia. Den gamla järnvägsstationen är välbevarad och är en viktig del av Noras kulturarv. Stationen används idag för museitågtrafik och är en del av Nora Bergslags Veteran-Jernväg (NBVJ), som är en av de mest omfattande veteranjärnvägarna i Sverige.
                         Brevlådan på stationshuset.

En korsbandsförsändelse var en typ av postförsändelse som användes för att skicka trycksaker, såsom tidningar och tidskrifter, till en lägre kostnad än vanliga brev1Försändelsen var märkt med ett korsband, vilket var en remsa av papper eller tyg som bands runt trycksaken1. Detta gjorde det möjligt för posttjänsten att enkelt identifiera och hantera dessa försändelser.

Korsbandsförsändelser var vanliga under 1800-talet och början av 1900-talet, men de har sedan dess blivit mindre vanliga på grund av förändringar i postregler och teknologiska framsteg

                        Ångloket E2 nr 1046 från 1916



 







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kapellet vid Storforsen