Järnvägsstationen i Nora mm
Järnvägsstationen i Nora
Järnvägsstationen i Nora byggdes år 1856. Nora
blev då den första staden i Sverige att få en smalspårig järnväg, och järnvägen
var också den första att byggas och drivas helt privat i landet. Denna järnväg,
Nora–Ervalla Järnväg (NEJ), gick mellan Nora och Ervalla och var av stor
betydelse för stadens utveckling och för transporter i regionen.
Stationen i Nora är en del av detta historiska
järnvägsnät och har spelat en central roll i stadens historia. Den gamla
järnvägsstationen är välbevarad och är en viktig del av Noras kulturarv.
Stationen används idag för museitågtrafik och är en del av Nora Bergslags
Veteran-Jernväg (NBVJ), som är en av de mest omfattande veteranjärnvägarna
i Sverige.
Brevlådan på stationshuset.
En korsbandsförsändelse var en typ av postförsändelse som
användes för att skicka trycksaker, såsom tidningar och tidskrifter, till en
lägre kostnad än vanliga brev1. Försändelsen var märkt med ett korsband, vilket var en remsa av
papper eller tyg som bands runt trycksaken1. Detta gjorde det möjligt för posttjänsten att
enkelt identifiera och hantera dessa försändelser.
Ångloket E2 nr 1046 från 1916
Ångloket E2 med nummer 1046 är ett historiskt ånglok som
tillverkades av Nohab 1910 med tillverkningsnummer 9451. Ursprungligen
levererades det som ett E-lok, men mellan 1935 och 1951 byggdes det om till
E2-lok genom att en främre löpaxel lades till för att förbättra gång och öka
hastigheten2.
Några specifika detaljer om E2 1046 inkluderar:
- Hastighetsmätare:
Installerad 19161.
- Inre
eldstad av stål: Inlagd 19191.
- AGA-gasbelysning:
Förenklad version installerad 19211.
- Knorrbroms:
Apparater installerade 19231.
E2-loken var kända för sin robusthet och användes både för
person- och godståg3. De var
långlivade och många av dem var i bruk fram till 19723.
Kommentarer
Skicka en kommentar