Pestpelaren

 

Pestpelaren

Column of Pest, eller Wiener Pestsäule på tyska, är en praktfull barockmonumentalpelare som står mitt på gågatan Graben i centrala Wien. Den restes som ett uttryck för tacksamhet efter att pestepidemin 1679 hade ebbat ut, och är idag en av stadens mest ikoniska skulpturgrupper.

Pelaren invigdes 1694 och är tillägnad den heliga treenigheten. Den är uppbyggd som en dramatisk vertikal komposition i tre nivåer, där änglar, molnformationer och helgon leder blicken uppåt mot en gyllene skulptur av Treenigheten. I nedre delen ser man kejsar Leopold I knäböjande i bön, vilket symboliserar hans löfte att resa monumentet om pesten tog slut.

Det unika med pelaren är dess teatraliska och berättande stil – den är inte bara ett minnesmärke, utan en visuell predikan i sten. Flera konstnärer bidrog till dess utformning, däribland Johann Bernhard Fischer von Erlach och Paul Strudel.

Du kan läsa mer och se bilder på Visiting Vienna – Pestsäule eller Wikipedia-artikeln om Plague Column.

 

Symboliken i Pestsäule (Plague Column) i Wien är rik och genomtänkt, och hela monumentet är uppbyggt som en visuell berättelse i tre nivåer – en sorts barock teater i sten.

🔺 Översta nivån: Den heliga treenigheten

Högst upp ser du Gud Fadern, Sonen och den Helige Ande i en gyllene skulptur. Detta symboliserar att det var genom Guds nåd som pesten kunde besegras. Treenigheten återkommer också i pelarens tredelade struktur – en hyllning till det gudomliga.

🙏 Mitten: Kejsar Leopold I och tron

Här knäböjer kejsar Leopold I i bön, vänd mot en kvinnlig allegorisk figur som representerar Tron (Fides). Det visar hans ödmjukhet och löfte att resa monumentet om pesten tog slut. Denna nivå är också fylld med änglar och moln, som förmedlar en känsla av himmelsk närvaro.

🐍 Nedersta nivån: Kampen mot pesten

Längst ner ser man en dramatisk scen där en kvinna (symbol för Wien eller mänskligheten) trampar på en demonisk pestfigur – ofta avbildad som en orm eller ett monster. Det är en tydlig bild av hur det gudomliga besegrar sjukdomen. Här finns också andra allegoriska figurer som representerar hopp, kärlek och barmhärtighet.

Pelaren är alltså inte bara ett tack till Gud, utan också ett politiskt och religiöst budskap: att kejsaren, genom sin fromhet, räddade sitt folk – och att Wien överlevde både pest och ottomansk belägring.

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Järnvägsstationen i Nora mm

Värnamovisan