Vulcan och Tidaholm

 

Året var 1868

Detta år räknas som startskottet för ett nytt Tidaholm, året då gården vid Tidan började utvecklas till en betydande industriort.
1868 startade baron Hans Henrik von Essen Vulcans tändsticksfabrik, som mer än något annat företag förknippas med Tidaholm. Visserligen fanns redan en blygsam början till vad som skulle bli biltillverkaren Tidahoms Bruk, men det var Vulcan som inledde en ny tid i Tidaholm. Vulcanutvecklades till världens största tändsticksfabrik med tidvis närmare 2 000 anställda.
Många ansåg att Tidaholm var fel plats att starta en stor tändsticksindustri på. Där fanns inget segelbart vatten och dit nådde varken järnväg eller vägar värda namnet.
Men baronen gav sig inte. Han hade bestämt sig och tillsammans med grosshandlaren Charles Bratt från Göteborg drog han igång verksamheten. De hade inga problem att få tag i arbetskraft. Tidaholmsbygden var full av fattiga, svältande människor som tacksamt tog emot den anmärkningsvärt låga lön som utbetalades. Åren 1867 och 1868 rådde hungersnöd i Sverige och de flesta var glada över att alls få något i magen. Därför hade människor inget annat val än att arbeta drygt hälften av dygnets timmar sex dagar i veckan för några ynka ören.
Så blev Vulcan en välsignelse och en förbannelse för tusentals människor under flera årtionden.

Bröd för dagen
Vulcan gav bröd för dagen och en anspråkslös bostad. I gengäld var ung som gammal som regel fast för livet i en osund arbetsmiljö, där bränder och sjukdomen fosfornekros - som vanställde käken på de drabbade - hörde till vardagen. 1875 drabbades Vulcan av en katastrofbrand, då 46 unga kvinnor och barn omkom i lågorna. De flesta var under 18 år, den yngsta - så vitt man vet - elva år.

Tidaholm hette på medeltiden Holmagården och var en stormansgård på den holme i Tidan där Vulcan senare byggdes upp. Namnet ändrades till Tidaholm på 1630-talet.

Min fundering:
Under åren 1840-1930 'flydde' cirka 1,3 miljoner svenskar över Atlanten till USA. Alla kom inte fram. Det var svåra tider då. Den som inte hade råd med båtbiljetten fick stanna hemma. Samtidigt pågick industrialiseringen av Sverige och många hade 'tur' att få ett jobb på bruk och fabriker. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Järnvägsstationen i Nora mm

Kapellet vid Storforsen